Michael kom i tid

Michael Magnefelt är en av de tusentals svenskar som varje år får besked om att de drabbats av den allvarliga sjukdomen malignt melanom. I dag är Michael helt botad, men går ändå på kontroll hos Hudkliniken vid Sophiahemmet varje år.

Michael Magnefelt gjorde precis allt rätt. Han upptäckte en pigmentfläck som såg lite annorlunda ut och gick till doktorn. Beskedet han fick var det bästa tänkbara: allt var helt normalt. Inte heller andra gången han visade upp en föränderlig liten prick fanns det något att oroa sig för.

Därför var det kanske inte så konstigt att han tänkte strunta i att gå till doktorn när han lite senare hittade ett nytt märke på benet.

– Att springa på kontroll varje gång man upptäcker en konstig prick kändes inte vettigt, menar Michael Magnefelt när vi träffar honom en kall marsdag.

Tack och lov tjatade hans fru på honom att han även denna gång skulle gå till läkaren. Hade hon inte gjort det hade historien kunnat få en annan utgång. För trots att den nya fläcken inte såg annorlunda ut än de tidigare hittade läkaren nu cancertumören malignt melanom.

Eftersom Michael kom till läkaren i ett tidigt skede räckte det med att skära bort det drabbade området. Hade tumören däremot fått växa till sig under några år är risken stor att cancern hade fått spridning i kroppen och att utgången hade varit mer osäker.

I dag är det tio år sedan Michael fick sitt cancerbesked. Sedan dess har han varje år gått på kontroll på Hudkliniken utan att någon ny tumör har hittats.

– Det känns tryggt att få en årlig genomgång. Numera är jag även mer uppmärksam på min hud. Hittar jag ett nytt märke ringer jag direkt till Hudkliniken och som regel får jag en tid för kontroll inom några dagar.

Även om Michael inte oroar sig varje dag för att han ska drabbas igen gör han sitt bästa för att minska risken.

– Jag är byggnadsarbetare och tidigare var det självklart att jag skulle jobba med bar överkropp och med shorts under sommaren. I dag ser jag till att täcka kroppen, dessutom försöker jag jobba i skuggan när solen är som starkast. Jag vill även att mina barn och barnbarn ska skydda sig från solen, eftersom jag har haft malignt melanom finns det en ökad risk att även de ska drabbas.

Text: Per Westergård
Foto: Samir Soudah