Bli patient på Sophiahemmet

Jag vill boka tid på Sophiahemmet. Hur gör jag?

För att boka tid för utredning eller medicinsk behandling, ringer du direkt till aktuell vårdgivare eller via vår huvudväxel på telefonnummer 08-406 20 00 som kan koppla dig vidare. Är du osäker på vilken vård du behöver och vilken vårdgivare som är aktuell, vänd dig till 1177 Vårdguiden.

Kan jag få sjukvårdsrådgivning på telefon?

Våra vårdgivare kan inte ge sjukvårdsråd över telefon eller via e-post. Du är välkommen att boka tid för ett besök, våra vårdgivare hittar du här. Det går också bra att ringa 1177 Vårdguiden dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder dig till rätt vårdgivare när så behövs.

Vad är en remiss?

En remiss är en skriftlig begäran om övertagande av vårdansvar av en patient för bedömning och/eller behandling. Remissen redogör även för symtom och tidigare sjukdom.

När behövs remiss?

Kontakta aktuell vårdgivare för vägledning. Remiss från husläkare kan underlätta att få tid hos en specialistläkare på Sophiahemmet, men i många fall går det också bra att ringa direkt och boka tid utan remiss.

Vad innebär privat vård?

Hälso- och sjukvård i Stockholm kan drivas såväl av landstinget som av privata företag som har avtal med landstinget eller ingår i vårdval Stockholm.
Det är ingen skillnad på patientavgifter om man går till landstingets mottagningar eller en privat t ex vårdcentral/husläkarmottagning som är med i Vårdval Stockholm.
Det finns också privata vårdgivare som inte har något avtal med landstinget. Då får du själv betala vad det kostar. Om du inte vet om en vårdgivare på Sophiahemmet har avtal med landstinget är det bra att i förväg fråga vad besöket kommer att kosta.

Vad kostar det?

Många av Sophiahemmets vårdgivare har vårdavtal med Stockholms läns landsting eller ingår i vårdval Stockholm. Patientavgifterna är då samma som för mottagningar som drivs av landstinget. Frikort gäller.

Patientavgifterna ser olika ut beroende på typ av besök, till exempel om du ska besöka en husläkare eller specialistläkare. Läs mer om patientavgifter på 1177 Vårdguiden.

Vänligen observera att inte alla mottagningar eller specialistläkare på Sophiahemmet har avtal med Stockholms läns landsting, utan att några endast tar privatbetalande eller privatförsäkrade patienter. Läs mer på respektive vårdgivares sida.

Med privat sjukvårdsförsäkring

Många företag erbjuder sina anställda en privat sjukvårdsförsäkring som kan gälla vid vård på Sophiahemmet. Du kan även teckna en sjukvårdsförsäkring själv genom ditt försäkringsbolag.

Vill du veta om din försäkring gäller på Sophiahemmet, kontakta ditt försäkringsbolag. Om du vill boka tid hos en av våra vårdgivare, vänligen kontakta försäkringsbolagets vårdplanering. Du kan alltid kontakta vårdgivaren på Sophiahemmet om du vill fråga vilka försäkringsbolag man samarbetar med. Det är olika för respektive vårdgivare.

Försäkringsmottagningen är en i första hand allmän medicinsk mottagning på Sophiahemmet som tar emot bl a Skandias och Länsförsäkringars privatförsäkrade patienter. Dock ringer du alltid försäkringsbolagets vårdplanering när du har behov av medicinsk hjälp. Endast försäkringsbolagens vårdplaneringar kan boka läkarbesöken på Sophiahemmet.

Betala själv

Många av våra vårdgivare kan erbjuda möjligheten att betala själv för den som inte omfattas av gällande ersättningssystem. Kontakta aktuell vårdgivare och ta reda på vad som gäller.

Var noga med att ta reda på de kostnader som kan uppstå om du t ex bestämmer dig för att opereras på Sophiahemmet.

Jag är f d svensk medborgare som bor i utlandet – kan jag få vård på Sophiahemmet?

Många av våra vårdgivare kan erbjuda möjligheten att betala själv för den som inte omfattas av gällande ersättningssystem. Kontakta aktuell vårdgivare och ta reda på vad som gäller. Var noga med att ta reda på de kostnader som kan uppstå om du t ex bestämmer dig för att opereras på Sophiahemmet. Har du en privat sjukvårdsförsäkring i det landet du bor, kontakta ditt försäkringsbolag och ta reda på om det är möjligt att använda den vid vård i Sverige och hos den vårdgivare som är aktuell.

Jag har en anhörig som bor i utlandet och är utländsk medborgare – kan min anhörig få vård på Sophiahemmet?

Många av våra vårdgivare kan erbjuda möjligheten att betala själv för den som inte omfattas av gällande ersättningssystem. Kontakta aktuell vårdgivare och ta reda på vad som gäller. Var noga med att ta reda på de kostnader som kan uppstå om den anhöriga t ex bestämmer sig för att opereras på Sophiahemmet. Har din anhöriga en privat sjukvårdsförsäkring i hemlandet, kontakta försäkringsbolaget och ta reda på om det är möjligt att använda den vid vård i Sverige och hos den vårdgivare som är aktuell.

Inför mitt besök på Sophiahemmet

Hur tar jag mig lättast till Sophiahemmet?

Det är ont om P-platser på Sophiahemmet så vi rekommenderar alla våra patienter att ordna med skjuts, ta taxi, eller använda kommunala transportmedel. Om du inte kan ordna transport utan tar egen bil, kom i god tid då det tyvärr är ont om p-platser inom sjukhusets område. Du kan behöva vänta eller leta en stund för att hitta parkering. Det finns även P-platser i Valhallavägens allé, några minuters promenad från sjukhusområdet. Tänk på att området är stort och bra att du vet vilket hus du ska till innan du kommer hit. Det framgår av kallelsen eller så hittar du det hos respektive vårdgivare. Ange husets bokstav till taxi. Välkommen till Sophiahemmet!

Var hittar jag receptionen på Sophiahemmet?

På Sophiahemmet finns ett 50-tal olika vårdgivare som alla har sina egna receptioner/mottagningar för sina patienter. För att hitta rätt, var noga med att informera dig om vårdgivarens namn och i vilket hus på området den finns. Här på hemsidan finns all information du behöver för att ta reda på vart du ska på Sophiahemmet inför ditt besök.

Jag eller min anhöriga har speciella behov – kan man få hjälp med t ex en ledsagare på Sophiahemmet?

Om du t ex behöver en ledsagare, eller har andra frågor kring speciella behov, vänligen kontakta vårt Service Center i förväg på telefon 08-406 25 25. Vi har även våra ideellt arbetande värdinnor som kan hjälpa till på plats. De finns i entrén i Hus A dagtid.

Finns det restaurang eller café på Sophiahemmet?

I Hus C finns vår restaurang som drivs av Sabis. Lunch erbjuds mellan kl 11.00 och 13.30 på vardagar. Restaurangen har öppet mellan 09.00 och 15.00 och övriga tider finns smörgåsar, kaffe och lättare rätter att tillgå.

I Hus A och Hus O finns caféer som serverar lättare rätter, bakverk samt drycker. Caféerna har även visst kiosksortiment som tidningar och godis. Caféerna är öppna måndag till fredag, dagtid.

Övriga tider hänvisar vi våra patienter och besökare till Östra Stationsområdet.

Vänligen observera att det inte är lämpligt att äta medhavd eller inköpt mat på alla platser inom sjukhuset, utan visa hänsyn till andra patienter och besök gärna våra caféer eller restaurangen eller ta reda på vad som gäller där du är på besök först.

Finns det wifi på Sophiahemmet?

Inom stora delar av området finns tillgång till wifi. Välj The Cloud i listan över tillgängliga nätverk. Att vara ansluten till The Cloud är gratis och ingen inloggning krävs. Som alltid vid publik nätaccess är du själv ansvarig för vad du gör när du är ansluten till ett öppet nätverk.

Andra vanliga frågor

Hur avbokar jag ett besök? Vad händer om jag missar att avboka?

Vi är tacksamma för att din avbokning sker i så god tid som möjligt före ditt inbokade besök. För vårdgivare med avtal med Stockholms läns landsting gäller att avbokning eller återbud måste lämnas senast 24 timmar före besöket. Vid sent återbud eller om du uteblir från ett bokat besök får du betala patientavgift samt faktureringsavgift. Detta gäller även patienter under 20 år. Vid uteblivet besök gäller inte frikort. För avbokningsvillkor och övriga frågor kontakta den vårdgivare du ska till.

Vad betyder öppenvård och slutenvård?

Sjukvården kan delas upp i två delar, öppenvård och slutenvård. Öppenvård innebär att du får åka hem efter en bedömning av dina besvär, medan slutenvård innebär att du är inlagd på sjukhus.

Om jag blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka – kan jag få vård på Sophiahemmet?

Sophiahemmet Sjukhus är inte ett akutsjukhus och har därmed ingen akutmottagning. Om du är allvarligt skadad eller sjuk, ska du ringa 112 eller vända dig till något av akutsjukhusen i Stockholm. Läs mer på 1177 Vårdguiden.

Jag vill läsa min journal – hur gör jag?

Om du vill läsa din journal vänder du dig till den specialistläkare som har behandlat dig och den vårdgivare där läkaren arbetar. Du hittar våra vårdgivare här. Är du osäker vem det är eller vilken vårdgivare du varit hos, vänder du dig till din husläkarmottagning.

Hur söker jag jobb på Sophiahemmet?

Du hittar våra lediga jobb här. Här kan du också anmäla dig för att prenumerera på våra platsannonser. Är du intresserad av att arbeta på en specifik klinik så tar du direktkontakt med verksamhetschefen. Du hittar våra vårdgivare här.

Till toppen