Claes Gottlieb, IVF-läkare har hjälpt tusentals par att bli föräldrar

Claes Gottlieb är läkare och docent i gynekologi. Han har arbetat med fertilitetsfrågor i över 20 år och med IVF på Sophiahemmet i elva år. Han är en av de mest kompetenta läkarna i Sverige inom det här området.

IVF kliniken på Sophiahemmet har funnits sedan 1984. Det var den första privata fertilitetskliniken i Sverige.

– Det är bra att Sophiahemmets IVF-klinik finns som alternativ, men det är inte så, att bara för att ett par kan betala för sig, så kan vi hjälpa dem. Vi följer de allmänna medicinska reglerna och gör en individuell bedömning av varje pars möjligheter att föda ett friskt barn.

– Så många som vart åttonde par behöver någon form av hjälp för att bli gravida, säger han.
Sopiahemmets IVF mottagning genomför 700 IVF-behandlingar per år och Claes Gottlieb har till dags dato hjälpt flera av dessa par att bli föräldrar.

– Det bästa med att vara IVF-läkare är att få möjlighet att hjälpa människor, säger han. De barn som kommer till världen genom IVF är garanterat efterlängtade och får växa upp med speciellt kärleksfulla föräldrar. Det känns naturligtvis kul att vi på Sophiahemmet kan hjälpa till med den utvecklingen.

Han har speciellt intresserat sig för att mannens roll i processen.

– Det jag såg när jag började arbeta med fertilitetsfrågor 1982 var att mannen var otroligt åsidosatt. Man behandlade kvinnan som den enda betydelsefulla när ett par skulle försöka att bli med barn. Det har varit min hjärtefråga sedan dess.

– På den populära internet sajten www.familjeliv.se finns ett diskussionsforum där kvinnor som försökt, eller försöker, bli gravida med hjälp av IVF på Sophiahemmet stöttar varandra. När de diskuterar om de olika doktorerna nämns ofta Claes Gottlieb som favorit.

– Det är mest en fråga om personkemi. Olika personer passar olika bra med varandra. Därför är det bra att vi är flera doktorer på kliniken som alla är olika, säger Claes.

Fakta: