Hög tid att fästingvaccinera sig

De första symtomen liknar en mildare variant av influensa, De flesta blir sedan helt friska och har fått en livslång immunitet.

För några kommer besvären tillbaka och då med symptom som nackstelhet, huvudvärk, feber och kräkningar. Man bör då söka läkarvård eftersom risken är stor att man har fått TBE. Diagnosen fastställs genom blodprov och undersökning av ryggmärgsvätska.

Cirka 40 procent av dem som insjuknar får bestående besvär i form av minnesstörningar, balansstörningar, huvudvärk, hörselnedsättning, koncentrationssvårigheter eller förlamning.

Det finns inget som botar, den behandling som ges kan bara lindra symtomen. Så det är viktigt att undvika att bli sjuk, bästa sättet är att vaccinera sig.

– Och det redan tidigt på våren för det tar en tid innan man har fått ett fullgott skydd, säger Kristina Blüthl Ramqvist på Sophiahemmets husläkarmottagning.

Husläkarmottagningen har drop in TBE-vaccinering tisdagar och onsdagar mellan 14.00 och 15.30.

Lång väg tillbaka efter bett

Journalisten Svante Lidén drabbades av TBE i augusti 2008. I dag nästan fyra år senare är han fortfarande inte helt återställd.

Vad hände?

– Jag och min fru hade varit i Östhammar för att fixa några grejer till vår kajak. På hemvägen fick jag en förfärlig huvudvärk och till sist åkte jag till akuten. Jag blev inlagd på infektionskliniken och dagen efter fick jag beskedet att jag hade drabbats av TBE, fästingburen hjärninflammation.

Hur yttrade sig det?

– Först med hög feber och otrolig värk i kroppen, plus förlamning på höger sida. Veckorna efter jag skrivits ut från sjukhuset orkade jag bara gå ett varv runt kvarteret. Jag fick problem att komma ihåg saker. Jag tappade bort saker, minns inte namnen på mina kompisar, mejlen till mina kollegor innehöll en miljon stavfel.

Hur mår du i dag då?

– Jag jobbar ungefär 75 procent, men jag orkar inte med samma saker som förr. Sjukgymnastiken har gjort mig starkare men jag kan fortfarande inte sträcka ut höger arm. Jag står inte ut med vissa ljud, dubbdäck i snöslask skär som knivar genom huvudet. Det handlar mycket om tålamod, att känna sina begränsningar och att inte ha för högt ställda förväntningar.

Du är ofta ute och föreläser om TBE. Vad är ditt budskap?

– Det är ren idioti att inte vaccinera sig. Visst, TBE är förhållandevis ovanligt, men för den som drabbas är det en katastrof.

Tidigare publicerad i SophiaNytt nr 1 2012
Uppdaterad 2014-03-03