Hudläkare räddar liv varje dag

Anders Tollesson vid Sophiahemmets Hudklinik ägnar en allt större del av sin arbetstid åt att leta efter den livshotande cancertumören malignt melanom. Hittar han tumören i tid är sjukdomen enkel att bota.

– Många patienter blir förvånade när jag plockar fram hårfönen och börjar blåsa igenom deras hår, berättar Anders Tollesson på Sophiahemmets hudklinik med ett stort leende.

Senare blir han betydligt allvarligare. Hårfönen är ett av flera viktiga arbetsredskap när han letar efter pigmentfläckar som kan innehålla den potentiellt livsfarliga cancerformen malignt melanom.

– Det är en lurig tumör som kan gömma sig överallt på kroppen och därför måste jag börja i hårbotten och leta vidare via ryggen ner till tårna och sedan upp till huvudet igen.

Normalt tar en genomgång cirka 15 minuter under den tiden både diagnostiserar och dokumenterar han alla intressanta födelsemärken med en avancerad kamera.

– Med åren har jag blivit bättre på att avgöra vilka fläckar som kan innehålla en tumör men samtidigt har jag blivit mer ödmjuk över hur nyckfull sjukdomen är. Om jag är det minsta osäker skär jag bort den misstänkta fläcken och skickar den på analys, det är bättre att ta ett prov för mycket än ett för lite.

Han har goda skäl att vara noggrann eftersom malignt melanom är en cancerform som ökar snabbt. För 50 år sedan var det drygt 100 personer per år som fick besked om att de var drabbade, i år förväntas omkring 3 000 personer få diagnosen. Och vad värre är, omkring 400 personer kommer att dö. Ingenting talar för att antalet drabbade kommer att minska inom överskådlig tid, de som drabbas i dag är till stor del personer som började åka på charterresor under 1970-talet. Nu väntar läkarna med fasa på alla dem som började sola i solarier under 1980-talet.

– Tack och lov har vi blivit allt bättre på att hitta malignt melanom tidigt vilket betyder att de drabbade blir helt botade. Därför kan man med fog hävda att vi hudläkare räddar liv varenda dag.

För Sophiahemmets hudklinik har undersökning och behandling av malignt melanom och andra tumörsjukdomar som drabbar huden blivit en allt större del av verksamheten även om de fortfarande tar emot patienter med många andra typer av hudproblem. Hudkliniken är auktoriserad för vårdval av Stockholms läns landsting, vilket innebär att frikort och enhetlig patientavgift gäller för mottagningsbesök.

Text och foto: Per Westergård

Tidigare publicerad i SophiaNytt nr 1 2013