Johans isolering var guld värd

Såhär i efterhand, när jag vet att det resulterade i att jag fick vara frisk och kunde ta tre medaljer på VM, tycker jag helt klart att det var värt det.

Men det var såklart väldigt tungt att vara ensam i en stuga så länge utan att få träffa min fru och mina barn, säger Johan Olsson.

Vårens VM i Falun skulle bli Johan Olssons sista mästerskap, det visste både han och hans fru Anna sedan tidigare. Ett sista mästerskap betydde en sista stenhård satsning, något som stundtals var komplicerat med två småbarn i familjen.

– Min äldsta dotter går på förskola och där blir barnen förkylda hela tiden och när de snorar och nyser är det svårt att hålla sig frisk själv. Jag och Anna bestämde tillsammans att om vi skulle göra det här ordentligt skulle vi antingen behöva isolera hela familjen eller bara mig, och då var det enklare att jag åkte iväg, säger Johan Olsson.

Johan isolerade sig under sju veckor i en stuga i Bruksvallarna. Varje dag följde samma mönster: uppstigning, frukost, fyra mil skidor, lunch, vila, ytterligare fyra mil på skidor, middag, tv och sänggående. När Johan väl kom till Falun var han otroligt bra förberedd och, viktigast av allt, frisk som en nötkärna. Han vann sitt första lopp, 15 kilometer fristil, tog silver i stafetten och avslutade med ett brons på femmilen.

– Att isolera mig var en extrem åtgärd som jag kunde göra då jag visste att det här var mitt sista mästerskap, annars har jag med åldern insett att livet inte går under för att man missar några träningsveckor. Men jag har alltid varit noggrann med handhygienen, använt handsprit, och inte petat mig i näsan eller ögonen med otvättade händer. Jag försöker också undvika större folksamlingar efter riktigt hårda träningspass då kroppen är mer mottaglig för infektioner.

Annika Elmqvist Stenberg är överläkare och verksamhetschef på Öron-näs-halskliniken på Sophiahemmet och bekräftar bilden att småbarn är de största spridarna av bakterier och virus.

– Barnens immunförsvar blir inte färdigutvecklat förrän ungefär vid fem års ålder, så innan dess blir barnen ofta sjuka och kan smitta föräldrarna. Men om man som förälder blir smittad eller inte är individuellt och beror på om man själv har byggt upp antikroppar mot just det virus som angriper en.

Både virus och bakterier smittar oftast genom luften, om någon nyser på bussen sprids små droppar som kan överföras till en annan person. Man kan också få i sig ett virus genom att peta sig i ögon, mun eller näsa med händer som varit i kontakt med ett virus.

– Om man isolerar sig i en stuga är det självklart mindre risk att bli smittad. Däremot kan det leda till att man blir sjuk när man träffar folk igen eftersom immunförsvaret inte fått jobba på länge.

– Och om man aldrig utsätter sig för bakterier eller virus utvecklar man heller inga antikroppar mot sjukdomarna. Vi som jobbar inom vården är sällan sjuka trots att vi hela tiden möter sjuka patienter. När kroppen utsätts för låga doser av bakterier och virus skapas antikroppar i blodet som hjälper till att göra oss immuna mot sjukdomar, precis som ett vaccin, säger Annika Elmqvist Stenberg.

Text: Johan Forsberg
Foto: Sandra Lee Petersson