Modern hörteknik med tradition

Tänker du på tjutande, otympliga manicker när du hör talas om hörapparater? Då är det hög tid att tänka om. Tekniken har genomgått en explosionsartad utveckling och hörapparaten är i dag en smart minidator.

Om du tror att hörapparater är något gammalt och mossigt så tror du helt fel, säger audionomen Ewa Lindberg, som är en av de tre legitimerade audionomerna på Hörcenter.

Ewa har arbetat här sedan mitten av 90-talet och har sett den enorma utveckling som skett genom åren. Dagens hörapparater anpassar automatiskt ljudet efter omgivningen. Annat var det tidigare när hörapparater provades ut.

– Förr fanns det bara två frekvensband att ställa in, diskant och bas. I dag finns det cirka tjugo olika frekvensband som kan finjusteras och allt görs digitalt via olika programvaror, förklarar audionomen Charlotte Hindrikes.

Revolutionerande teknik
För patienterna kan de tekniska hjälpmedlen vara revolutionerande. Jan Vilgeus har fått hörapparater utprovade på Hörcenter sedan tolv år tillbaka. Han har hållit sig ständigt uppdaterad och införskaffat nya produkter vartefter det kommit något nytt.

– Jag är väldigt road av tekniska saker så jag trivs med alla nya funktioner, säger han.

I femtioårsåldern började Jan Vilgeus märka av sin ärftliga hörselnedsättning, vilket kunde påverka hans arbete.

– Jag arbetade som domare på den tiden och blev ängslig för att inte höra ordentligt. Hörapparaterna gjorde att jag hörde mycket bättre och slapp oroa mig. De apparater jag har nu är den allra senaste modellen och går att koppla till min mobil så att jag till exempel kan lyssna på musik när jag är på gymmet. Kontakten med omgivningen är klart förbättrad med så moderna hjälpmedel.

Han är väldigt nöjd med att alltid ha kunnat vända sig till mottagningen på Hörcenter under åren som gått.

– Man gör regelbundna kontroller då man gör hörselprov och ställer in hörapparaterna,det är en återkommande kontakt som känns trygg att ha, säger han.

Firar 30 år
Hörcenter på Sophiahemmet firar i år 30-årsjubileum. Mottagningen slog upp portarna 1987 och hade då framförallt utlandssvenskar som kundkrets. Vården på Hörcenter är fortfarande privat men numera kommer olika slags kunder hit.

Hörcenter har ett nära samarbete med Öron-näs-halskliniken på Sophiahemmet och utför dagligen hörseltester på barn från fyra år och vuxna. Hörapparater provar Hörcenter ut för personer över 18 år.

Genom att arbeta med den allra senaste tekniken och vara leverantörsoberoende  kan Hörcenter erbjuda det främsta inom hörselteknik till sina kunder.

– Du kan styra allt via en app i din smartphone. Om du till exempel behöver kunna höra vad någon till höger om dig säger kan du lätt gå in i appen och välja riktning, säger audionomen Rebecka Frisk.

I hörapparaten sitter ett litet datachip som läser av ljudmiljön och ställer in sig automatiskt efter olika slags miljöer som exempelvis tal i buller, lugn miljö, i bil, i trafik eller musik.

Ständig utveckling
Trots all avancerad teknik som finns i dag tror alla tre att den kommer att utvecklas ytterligare.

– Redan i dag opererar man elektroder direkt till innerörat eller hörselnerven och den tekniken förbättras ständigt. Inom forskningen tittar man också på hur man ska kunna förnya hårcellerna i innerörat, säger Ewa Lindberg.

Det går numera att få små hörapparater som i det närmaste är osynliga, oavsett om de sitter bakom örat eller i hörselgången. Charlotte Hindrikes antar också att det kommer byggas ännu mindre, snabbare och smartare teknik.

– Kanske kommer hörapparater i framtiden opereras in bakom örat så att man till vardags inte behöver tänka på dem alls, säger hon.

Tidigare publicerad i SophiaNytt nr 2 2017