Säker vård

  • Säkerhet och sekretess

    Alla dina uppgifter skyddas av Patientdatalagen. Kontakta oss på kliniken för information om sammanhållen journalföring.

    Du har rätt att säga nej till sammanhållen journalföring och det ska du i så fall meddela din patientansvariga läkare. Vill du spärra hela eller delar av din journal, kontakta oss. Det innebär att uppgifterna spärras för andra vårdgivare. Föräldrar kan inte spärra sitt barns journal.

  • Journalkopior

    Du äger rätt till din egen journal och kan begära kopior på den. Andra vårdgivare kan också begära kopior, förutsatt att du godkänt detta.

    Behandlad i öppenvård

    Journaler gällande öppenvård förvaras av behandlande läkare i arkiv hos oss på mottagningen och rekvireras direkt från oss.  Det är alltså viktigt att ta reda på namnet på den patientansvariga läkaren innan journalen kan rekvireras.

    Behandlad i slutenvård

    Journaler gällande slutenvård förvaras centralt i Sophiahemmets journalarkiv i tio år. Journaler äldre än tio år är destruerade med undantag av journaler gällande hjärtoperationer utförda på Sophiahemmet. Information om hur du beställer kopior hittar du här.

  • Sparande av prover och uppgifter för kvalitetsregister

    Sophiahemmet, liksom alla andra vårdgivare, bedriver utvecklings- och kvalitetsarbete. När du lämnar blodprover eller vävnadsprover tillfrågas du därför om provet kan sparas i en biobank. Sparade prover kan komma att användas för din vård i framtiden, men också för forskning och kvalitetsutveckling. Om du tackar ja till detta kommer alla dina prover att skyddas med stöd av Biobankslagen, men du har rätt att tacka nej. Vidare kan du tillfrågas om att delta i olika kvalitetsregister eller anonymt besvara enkäter om hur du upplevt vården hos oss. Du kan självfallet avstå även från detta, och du ska i så fall meddela personalen att så är fallet.

  • Klagomål och synpunkter

    Vi strävar hela tiden efter att bli bättre och erbjuda den bäst möjliga vården. Därför uppskattar vi om du berättar för oss om du inte är nöjd med bemötandet eller vården hos oss. Det finns flera sätt att göra detta på:

    • I första hand ska du kontakta vår verksamhetschef och framföra dina synpunkter.
    • Du kan också vända dig till Sophiahemmets chefläkare, helst per brev men också via e-post:
      Adress: Chefläkare Marie Wickman Chantereau, Sophiahemmet Sjukhus, Box 5605, 114 86 Stockholm.
      E-post: marie.wickman.chantereau@sophiahemmet.se
    • Om du har klagomål på vården vid Sophiahemmet kan du som patient eller anhörig vända dig till Patientnämnden . Det är en fristående och opartisk instans som hanterar alla slags problem i offentligt finansierad vård. Vänligen observera att om du har kommit till Sophiahemmet via privat sjukvårdsförsäkring, är det försäkringsbolaget du ska vända dig till.
    • Om du själv eller en närstående råkat ut för en vårdskada eller om du upplevt bristande patientsäkerhet kan du framföra detta till Inspektionen för vård och omsorg. IVO ansvarar för att utreda patientklagomål, varför fel kan ha uppstått och vad som ska göras för att minimera risken att det händer igen.
    • Om du drabbas av en skada när du vårdas inom offentlig sjuk- eller tandvård kan du ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen. Du kontaktar då Patientförsäkringen LÖF.  Om vården är privat- eller privatförsäkringsfinansierad så gäller läkarens egen patientskadeförsäkring, kontakta då din vårdgivare.
Scrolla till toppen