Med hjälp av SophiaHLM-online går det att kontakta husläkarmottagningen om olika ärenden som till exempel medicinsk rådgivning, bokning av fysiskt/digitalt besök eller förnyelse av recept. Tjänsten är digital och kan användas av de som är listade hos oss.
Starta ett ärende
Starta genom att trycka på knappen ”SophiaHLM-online” här på hemsidan. Logga in med BankID. Du kan använda en mobil, dator eller surfplatta.
Svara på frågorna
1) Bekräfta att besvären inte är akuta
2) Godkänn vår personuppgiftspolicy
3) Fyll i ditt telefonnummer
4) Berätta vem ärendet gäller
Få ditt svar
Välj kontaktorsak – tjänsten startar när du fyllt i formuläret. Du får återkoppling när onlinetjänsten är bemannad och ett sms när vi svarat.
När är onlinetjänsten öppen?
Det går att starta ett digitalt ärende när som helst under dygnet, alla dagar i veckan. Tjänsten är bemannad helgfri måndag-fredag mellan 08.00-15.00
Under dessa tider är vårt mål att bedöma ditt ärende inom två timmar.
Tjänsten bemannas av samma vårdpersonal som när du ringer till eller besöker oss. Medicinska frågor handläggs och bedöms i första hand av någon av våra erfarna sjuksköterskor som vid behov konsulterar eller lämnar över ärendet till en läkare.
Vem kan använda tjänsten?
För att använda tjänsten måste du vara listad som patient på husläkarmottagningen och ha en internetuppkoppling samt BankID. Vårdnadshavare kan söka hjälp för sitt/sina barn som är upp till 13 år. Därefter behöver barnet logga in själv via sitt BankId för att göra sina vårdärenden.
Vad kostar det att använda tjänsten?
Det är kostnadsfritt att söka kontakt via SophiaHLM-online. Ett ärende som resulterar i ett videobesök eller ett fysiskt besök faktureras med vanlig besökstaxa. Frikort gäller.
Jag har inte svenskt BankID, hur gör jag då?
Om du saknar BankID är du välkommen att kontakta oss.
Det är inte tillåtet att skapa ett ärende med en annan persons BankID. Är du god man eller vill agera ombud för en nära anhörig är du välkommen att kontakta oss.
Jag har kontaktat er via tjänsten men får inget svar?
Ibland är det många som kontaktar oss men vi försöker besvara alla ärenden så snart som möjligt. Vår målsättning är att bedöma ditt ärende inom två timmar när SophiaHLM-online är bemannad.
Kan jag söka hjälp för mitt barn?
Ja, vårdnadshavare kan söka hjälp för sitt/sina barn som är upp till 13 år. Därefter behöver barnet logga in själv via sitt BankId för att göra sina vårdärenden.
Vad gör jag om jag får problem med tjänsten?
Kontrollera att du har en fungerande internetuppkoppling.
Öppna tjänsten i webbläsaren Chrome eller Microsoft Edge om du använder en dator och en annan webbläsare.