Hälsorådet

  • Vad är det och för vem?

     

    Till Hälsorådet kan du som går på regelbundna hälsoundersökningar hos oss komma.

    Vi erbjuder ett individuellt program där du träffar samma sjuksköterska varje gång. Du får god tid för rådgivning gällande:

    • Diabetes
    • Förhöjt blodsocker
    • Viktreduktion
    • Förhöjda blodfetter

    Vi går igenom dina kostvanor och använder oss av kostdagbok samt följer upp blodfetter, blodtryck, blodsocker och vikt. Vi kan hjälpa dig till en livsstilsförändring med hjälp av individuell coachning baserat på både kost och motion.

    För dig med diabetes erbjuds utbildning i bland annat hur du mäter sockernivån i blodet (självtest). Vi kontrollerar känsel och cirkulation i fötter och informerar om egenvård.

    Önskar du mer information om Hälsorådet? Ring oss på telefon 08-406 22 50 eller tala med din läkare.

  • Enkla rörlighetsövningar

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    För många innebär den pågående pandemin att arbetsplatsen flyttat hem. Något som har flera fördelar – men även utmaningar. Oavsett var man arbetar finns många fördelar med korta pauser som ger utrymme för enkla rörlighetsövningar. Dessa kan förebygga spända muskler och öka blodcirkulationen, vilket ger en piggare hjärna.

    Här har du fyra övningar som du kan utföra på din arbetsplats.

  • Rörlighet och stretchövningar för hela kroppen

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    Regelbunden rörlighetsträning förebygger stela och spända muskler samt ökar blodcirkulationen. Stelhet leder till minskad funktionalitet i vardagen och är oftast anledningen till att skador uppstår.

    Här har du ett enkelt rörlighetsprogram för hela kroppen. Övningarna kan utföras efter avslutad träning eller vid enskild tillfälle där det passar dig.

  • Träningsprogram för hela kroppen

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    Regelbunden styrketräning bygger upp kroppen, stärker skelettet och förebygger skador. Styrketräning bidrar bland annat till ett starkare hjärta, bättre koordination, bättre blodfetter, ökad ämnesomsättning och bidrar till en ökad livskvalitet.

    Här har du ett enkelt styrkeprogram för hela kroppen. Övningarna kan utföras där det passar dig.

  • Träningsprogram med gummiband

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    Regelbunden styrketräning bygger upp kroppen, stärker skelettet och förebygger skador. Styrketräning bidrar bland annat till ett starkare hjärta, bättre koordination, bättre blodfetter, ökad ämnesomsättning och bidrar till en ökad livskvalitet.

    Här har du ett enkelt styrkeprogram med gummiband för överkropp. Övningarna kan utföras där det passar dig. Detta program kan även köra tillsammans med styrkeprogrammet för hela kroppen (se ovan).

Scrolla till toppen