Hälsorådet

  • Vad är det och för vem?

    Till Hälsorådet kan du som går på regelbundna hälsoundersökningar hos oss komma.

    Vi erbjuder ett individuellt program där du träffar samma sjuksköterska varje gång. Du får god tid för rådgivning gällande:

    • Diabetes
    • Förhöjt blodsocker
    • Viktreduktion
    • Förhöjda blodfetter

    Vi går igenom dina kostvanor och använder oss av kostdagbok samt följer upp blodfetter, blodtryck, blodsocker och vikt. Vi kan hjälpa dig till en livsstilsförändring med hjälp av individuell coachning baserat på både kost och motion.

    Prediabetes

    Ett lätt förhöjt blodsockervärde kan vara prediabetes, ett tillstånd som kan leda till diabetes typ 2. Ofta kommer detta smygande och vanligen har man inte några symptom annat än möjligtvis trötthet.

    Om man inte kontrollerar sina värden finns risken att prediabetes upptäcks först vid en akut hjärtsjukdom så som en hjärtinfarkt eller stroke. Bra levnadsvanor kan få prediabetes att gå i regress samt förhindra eller försena utvecklandet av typ 2-diabetes. Om inget görs är risken att utveckla en typ 2-diabetes tre till tio gånger högre jämfört med en person med normalt blodsockervärde.

    På Hälsorådet erbjuder vi ett individuellt handlingsprogram för dig med prediabetes för att hjälpa dig till ett fortsatt friskt liv.

    Diabetes typ 2

    För dig med konstaterad diabetes typ 2 erbjuds utbildning och information om egenvård. Tillsammans tar vi fram en individuell vårdplan. Du får kunskap kring kost och motionsvanor samt andra faktorer som påverkar din diabetes.

    Vid behov lär vi dig hur du mäter ditt blodsocker själv. Vi kontrollerar regelbundet känsel och cirkulation i fötter och remitterar dig för ögonkontroll.

    Önskar du mer information om Hälsorådet? Ring oss på telefon 08-406 22 50 eller tala med din läkare.

  • Enkla rörlighetsövningar

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    För många innebär den pågående pandemin att arbetsplatsen flyttat hem. Något som har flera fördelar – men även utmaningar. Oavsett var man arbetar finns många fördelar med korta pauser som ger utrymme för enkla rörlighetsövningar. Dessa kan förebygga spända muskler och öka blodcirkulationen, vilket ger en piggare hjärna.

    Här har du fyra övningar som du kan utföra på din arbetsplats.

  • Rörlighet och stretchövningar för hela kroppen

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    Regelbunden rörlighetsträning förebygger stela och spända muskler samt ökar blodcirkulationen. Stelhet leder till minskad funktionalitet i vardagen och är oftast anledningen till att skador uppstår.

    Här har du ett enkelt rörlighetsprogram för hela kroppen. Övningarna kan utföras efter avslutad träning eller vid enskild tillfälle där det passar dig.

  • Träningsprogram för hela kroppen

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    Regelbunden styrketräning bygger upp kroppen, stärker skelettet och förebygger skador. Styrketräning bidrar bland annat till ett starkare hjärta, bättre koordination, bättre blodfetter, ökad ämnesomsättning och till en ökad livskvalitet.

    Här har du ett enkelt styrkeprogram för hela kroppen. Övningarna kan utföras där det passar dig.

  • Träningsprogram med gummiband

    Ladda ner utskriftsvänlig version

    Regelbunden styrketräning bygger upp kroppen, stärker skelettet och förebygger skador. Styrketräning bidrar bland annat till ett starkare hjärta, bättre koordination, bättre blodfetter, ökad ämnesomsättning och till en ökad livskvalitet.

    Här har du ett enkelt styrkeprogram med gummiband för överkropp. Övningarna kan utföras där det passar dig. Detta program kan även köra tillsammans med styrkeprogrammet för hela kroppen (se ovan).

Scrolla till toppen