Sophiahemmet.se är under omgörning. Först ut i ny miljö är sjukhusets hemsida.
– Vår ambition är att dra ner antalet klick. Användarna ska snabbare hitta det de söker, därför har vi på första sidan lagt in sök-knappar: hitta hit, hitta din läkare och sök vård, säger Marina Dyfverman, marknadschef för Sophiahemmet. Den nya hemsidan är responsiv, det vill säga den fungerar lika bra i alla läsare.
– Inte minst viktigt är att sidan fungerar för mobiltelefoner och på läsplattor, eftersom majoriteten som kommer till
sophiahemmet.se gör det via mobilen.
Den nya sidan är optimerad för att hamna högt upp på sökmotorernas listor. Målet är att den som till exempel
söker en öronspecialist ska få Öronkliniken på Sophiahemmet bland de första sökträffarna.
Nytt är också att sjukhussajten länkar direkt till vårdgivarnas egna hemsidor. Något som sparar klick för den som söker – och minskar risken för att ouppdaterad information ska finnas på sajten. Tidigare fanns uppgifter om öppettider och liknande på flera ställen.
– Vi erbjuder de vårdgivare som i dagsläget inte har egna hemsidor att använda den standardmall som Sophiahemmet använder, och som de kan utveckla efter behov, fortsätter hon. Andra smarta funktioner är klickbara telefonnummer, en gps-baserad karta som känner av var användaren är och kan guida till rätt byggnad.
– Och så förstås en uppfräschad layout som möter dagens krav på anpassning i kombination med Sophiahemmets etablerade varumärkesprofil, sammanfattar Marina Dyfverman.
Tidigare publicerad i SophiaNytt nr 1 2016