Vår enkät används i verksamheternas förbättringsarbete då patienter i realtid ger feedback. Alla svar ges anonymt och inga telefonnummer sparas.
2024 besvarade totalt 8454 patienter på Sophiahemmet AB:s enkät efter sitt besök på någon av våra egna enheter; Vårdenheten, Husläkarmottagningen, Försäkringsmottagningen eller Hälsocentralen. 2912 beröm kom in samt 2051 förbättringsförslag.
Vi mäter NPS – Net Promoter Score som bygger på frågan: Skulle du rekommendera oss till någon i samma situation? Patienten svarar enligt en skala mellan 0-10, där 0 innebär inte alls sannolikt och 10 innebär högst sannolikt. Det sammanlagda resultatet ger värden -100 till +100. Vårt totala NPS-resultat 2024 blev 82, vilket är ett utmärkt resultat.
Vi frågar om upplevelse av bemötande, given informationen, tillgänglighet, delaktighet, hur nöjd man är med besöket och om behovet av vård och behandling har blivit tillgodosett. Alla svar redovisas löpande till verksamheterna. Patienternas förslag på förbättringsområden är ett verktyg för ledningen och medarbetarna i det fortsatta kvalitetsarbetet.
Under 2024 fick vi följande resultat:
98 % av patienterna är nöjda med bemötandet
97 % av patienterna är nöjda med tillgängligheten
97 % av patienterna är nöjda med informationen
97 % av patienterna är nöjda med delaktigheten
95 % av patienterna är nöjda med sin vård/behandling
99 % av patienterna anser sig ha goda förutsättningar att komma hem efter operationen