Jag kan hjälpa till med att lyssna

Sophiahemmets husläkarmottagning har en egen kurator och KBT-terapeut, Monica Antser. Hennes uppgift är att se till så att även patienternas mentala hälsa får den omsorg som behövs.

Det är när någon av Sophiahemmets husläkare identifierar ett problem som inte bara är fysiskt, en ohållbar livssituation eller något annat som gör läkaren bekymrad som Monica Antser kommer in i bilden. Läkaren remitterar då patienten vidare till Monicas kuratorsmottagning där  patienten får det mentala stöd som han eller hon behöver.

– Alla husläkarmottagningar måste ha tillgång till psykosocial kompetens. Vissa köper in tjänsten utifrån, medan Sophiahemmet har valt att anställa mig. Att ha en egen kurator gynnar patienten eftersom samarbetet mellan kurator, läkare och sjuksköterskor blir bättre, säger Monica Antser, kurator och Husläkarmottagningens KBT-terapeut.

Monica berättar att oro, ångest, sömnsvårigheter och relationsproblem tillsammans med svåra livsomställningar, som separation, förlust av  nära anhörig eller arbetslöshet är de vanligaste problemen bland hennes patienter. I dessa situationer är det helt naturligt att man behöver någon att prata med.

– Livet är jobbigt ibland. Ångest, oro och sorg är högst naturligt och inget att vara rädd för. Många gånger räcker det långt med att jag lyssnar. Vissa har burit sina bekymmer länge och mår bättre bara av att uttala dem högt för någon. Andra tror att de har så konstiga tankar, att de håller på att bli tokiga och mår gott av att få bekräftat att just de tankarna är helt normala i deras livssituation.

När det behövs mer än att ”bara lyssna” arbetar Monica med KBT – kognitiv beteendeterapi. Enkelt beskrivet är det en psykoterapeutisk
behandlingsmetod där patienten får hjälp att förändra tankar, känslor och handlingsmönster som inte är välfungerande, utan leder till
psykisk ohälsa.

– Har patienten inte haft en samtalskontakt förut kan de bli förvånade när jag ser ett underliggande problem som de inte tänkt på. ”Men jag sökte ju för det eller det problemet  – inte för att jag vill prata om relationen till mina barn.” Då är det viktigt att ge dem tid att fundera över om de är redo att ta tag i det verkliga problemet, säger Monica.

– Men det finns också en övertro på KBT. Ta som exempel en ung tjej vars mamma är döende i cancer och ”vill ha lite KBT för att må bättre”. Så enkelt är det inte, tyvärr. Tjejens livssituation kan inte botas med KBT. Däremot kan hon må bra av att få berätta hur hon har det, även om jag inte kan förändra situationen som sådan.

Nyfiken på KBT? Monica rekommenderar boken ”Fri från oro, ångest och fobier” av Maria Farm Larsson och Håkan Wisung.

Text: Johan Åberg
Foto: David Bicho