BB Sophia får högsta betyg

BB Sophia toppar listan när mammor ska sätta betyg förlossningsklinikerna i Stockholm.

Hela 99 procent av de tillfrågade kvinnorna är helt nöjda med vården på BB Sophia och 94 procent uppger att de kände fullt förtroende för barnmorskorna. Det visar den patientenkät som Stockholms läns landsting gör varje år.

– Vi är jättestolta över de höga betygen kvinnorna ger oss, det är ett erkännande att det vi gör är rätt, säger Gudrun Abascal, chefbarnmorska på BB Sophia. Samtidigt bekräftar undersökningen det vi redan vet, att vi ger föräldrarna en bra start på sitt föräldraskap genom att göra dem delaktiga i alla beslut och att de möter samma personal under hela sin vistelse hos oss, från graviditet till eftervård.

BB Sophia, som invigdes i april 2014, är en del av Praktikertjänst. Hittills har över 3 000 barn fötts på här.

Så här många kvinnor skulle rekommendera förlossningsavdelningen.

Förlossning

BB Sophia 96 procent (-)
Södersjukhuset BB 91 procent (90)
BB Stockholm 90 procent (95)