Första spadtaget för BB Sophia

Iklädda skyddshjälmar i guld, gula gummistövlar och matchande skyddsvästar tog den 2 maj Prinsessan Christina, fru Magnuson, Carola Lemne, vd för Praktikertjänst och Per Lundberg, ordförande i Sophiahemmet, ideell förening tillsammans det första spadtaget till BB Sophia.

– Det här är inte bara en historisk dag för påbörjandet av bygget av ett BB, något som kommer att bli välbehövligt i en stad med så stark expansion som Stockholm har. Det här är också den sista byggrätten på området som vi tar i anspråk, förklarade Per Lundberg.

– Ett BB kommer att utveckla och komplettera sjukhusets infrastruktur och för Sophiahemmet Högskola innebär det att man kommer att kunna utveckla utbildningar mot förlossnings- och BB-vård, fortsatte han. Det är också helt i linje med Drottning Sophias vision om att erbjuda god och tidsenlig vård åt patienter ur alla samhällsklasser.

– Det känns också väldigt symboliskt att den sista byggnaden på området avslutas med en förlossningsklinik. Det är något speciellt att få vara med vi livets start, det vet inte minst vi som arbetar inom vården, påpekade Carola Lemne.

– Det är en väldigt glad dag idag och det känns extra roligt att det är Stockholms tre starkaste varumärken inom den privata vården, Sophiahemmet, BB Stockholm och Praktikertjänst, som ska samarbeta avslutade Carola.

Text: Inger Sundelin
Foto: Patrick Miller