Gör biogas av matavfall

Hallå där Jan Rapp, gynekolog på UltraGyn och konsult inom matavfallssortering.

Hur blev du engagerad i matrester?

– Efter en utdragen badrumsrenovering behövde jag en ny hobby. En kompis berättade att Stockholm har en världsunik modell där över tvåhundra bussar
drivs utan negativ klimatpåverkan. Bränslet heter biogas och tillverkas av avlopp och matrester. Med samma teknik i alla städer jorden runt skulle 25
procent av världens alla transporter kunna ske utan utsläpp. Stockholm kan visa hur.

Vad har du åstadkommit hittills?

– Jag har fått Danderyds sjukhus att slänga patientmatrester i separata lådor.
Nu har Solna, Huddinge, SÖS och Capio S:t Göran tagit efter. Bara avfallet från Rosenlunds sjukhus driver ensamt en blå SL-buss, helt klimatvänligt.

Vad gör Sophiahemmet?

– Sabis personalrestaurang och kök har sorterat matavfall i flera år. Nu inför vi samma sak på vårdavdelningarna. Och på de mottagningar med fikarum
där det finns intresse.

Är det krångligt?

– Nej, det är superenkelt. Man lägger bara bananskal, kaffesump, etcetera i en separat påse. Jag kommer gärna förbi och visar om det är någon mer
vårdgivare på Sophiahemmet som vill hjälpa till.

Se också www.biogasstockholm.se eller Youtube: ”Hur matrester från sjukhus blir biogas”.

Foto: Inger Sundelin

Tidigare publicerad i SophiaNytt nr 2 2013

Miljögruppen på biogasbesök

I oktober gjorde Sophiahemmets miljögrupp, bestående av miljöombuden på de olika verksamheterna, en studieresa till Vafab Miljö, Västerås biogas-anläggning. Där fick gruppen se hur matavfall som samlats in från bland annat stadens sjukhus, hushåll och skolor, snabbt och enkelt omvandlades till biogas som sedan används som bränsle för stadens bussar och för Vafabs tjänstebilar.

– Vi blev imponerade av att se hur långt Västerås kommun har kommit på det här området, säger Anna Nilsson miljöombud och sjuksköterska på Hälsocentralen.

Sophiahemmet ska nu se över möjligheterna att på sikt samla in allt matavfall som produceras inom området. Studieresan gjordes med bidrag från Sophiahemmets personalstiftelse.