Jag möttes av helhet i alla detaljer

Mia Hultman är en av Sveriges främsta och mest erfarna värderingsexperter. Som patient hos Ultragyn fick hon uppleva sina tankar praktiseras på allra bästa sätt.

En helt vanlig tisdag, jag var på en rutin-undersökning på Ultragyn. Dessa läkarbesök är inget jag ser fram emot och i samma stund jag kliver ut genom ytterdörren glömmer jag besöket.

Några veckor senare ringer telefonen. I andra änden presenterar sig min gynekolog. I samma stund vet jag att cellproverna inte är normala. Hela kroppen stelnar till när hon bekräftar det jag redan visste. Jag minns inte så mycket fakta från det samtalet, men jag minns att det fick mig att känna mig omhändertagen med en stor dos förståelse och professionalism.

Jag fick snabbt en återbesökstid. Möter min gynekolog som visar i ord och handling att hon har mitt bästa i centrum och kanske det mest fantastiska, genom hennes inlevelse är hon hela iden ett steg före mina egna tankar. Det gör att mina mörkaste tankar aldrig hinner fram, aldrig får näring eller möjlighet att fästa och frodas.

Att agera så är inte något man kan läsa sig till i teorin, för det krävs medmänskliga värderingar som guidar till medvetna val. Det blir handlingar som sätter avtryck hos de vi möter, precis som i mötet med min gynekolog.

Hon var öppen och lyhörd i allt, för att inte så frön av oro hos mig och hade mitt bästa för sina ögon hela vägen. Tack vare hennes balanserade mix av kunskap och empatiska agerande kunde jag stänga av alla hemska tankar fram till operationsdagen.

Jag visste att jag inte var ensam, jag befann mig i ett team och kunde vila i det.

När jag vaknade var min kropp i panik mood innan jag ens klev ur sängen. Det hjälpte inte hur många sakliga och logiska tankar jag försökte sända via hjärnan till kroppen, min kropp var i uppror.

När jag öppnade dörren på Ultragyn möttes jag av en sköterska som välkomnade mig och kanske det viktigaste, hon visade mig inte till väntrummet, vilket hade varit helt outhärdligt för mig.

Hon såg mig i ögonen, visade mig runt och visade mig min egen plats. Där fick jag kontinuerligt små besök av personal, vilket bröt både jobbiga tankar och känslor. Det var ett val de gjorde, inte utifrån medicinsk kunskap, utan utifrån starka gemensamma värderingar.

Efter operationen vaknade jag till en vård som andades empati, engagemang och professionalism i allt från gott kaffe och smörgås till omtanke och närvaro. Konsten att se allt från helhet till detalj.

Jag önskar att alla får ett omhändertagande som jag fick, när det som inte får hända händer. Att bli sedd som människa och inte som en sjukdom blir verklighet när man sätter samman kunskap med värderingar. Jag fick uppleva hur starka värderingar guidade dem som arbetar och hur starkt det påverkade mig som patient.

Allt startade med ett mardrömsbesked och slutade med goda minnen.

Precis som allt startar i medicinska kunskaper och professionalism, men det som gör skillnad är när värderingar lever i varje ögonblick, som på Ultragyn.

Text: Mia Hultman
Foto: Camilla Svens