Mammaliv för Malin – till slut

För många par är det deras högsta önskan att få barn. Men av ett eller annat skäl blir de inte gravida, eller får tidiga missfall. De försöker och försöker men ingenting hjälper. Då kan IVF behandling eller provrörsbefruktning vara ett sätt.

Sophiahemmet har en av landets mest populära IVF kliniker. De fem doktorerna, fem barnmorskorna, två undersköterskorna och de fem embryologerna på kliniken utför över 600 behandlingar per år.

En lycklig mamma som fått sin dröm uppfyllt med hjälp av personalen på IVF-kliniken är 38-åriga Malin Enlund från Stockholm. Redan på sin bröllopsdag bestämde hon och maken David att de skulle skaffa barn, men efter tre missfall utan att läkarna hittat någon förklaring bestämde de sig för att testa IVF. De vände de sig till Sophiahemmet i augusti 2006.

– Vi kollade inte på några andra kliniker. Vi hade hört så mycket gott om Sophiakliniken och hade vänner som blivit gravida med hjälp av dem, så det var ingen tvekan, säger hon.

De träffade doktor Kerstin Kruger och inledde IVF behandling.

– Vi fick ett fantastiskt bemötande redan från början, berättar Malin, sjuksystrarna och alla doktorerna var väldigt trevliga.
Första graviditeten slutade med stor sorg. Sonen Filip överlevde inte ett ryggmärgsbråck som upptäcktes av läkarna med hjälp av ultraljud.

– Han leker med änglarna nu, skriver Malin på sin blogg. När Filip lämnade oss fick jag fick ett halsband med tre hjärtan av min kusin. Ett för mig, ett för David och ett för vår son. Det bär jag alltid på mig.

Efter sonen Filips död kändes det självklart för Malin och David att fortsätta med IVF och de återvände till Sophiahemmet.

Den andra graviditeten gick bra och den 9 januari 2008 klockan 00:31 föddes till slut Malins och Davids hett efterlängtade dotter Magda Vilhelmina Davidsdotter. Hon mätte 54 cm och vägde stadiga 3995 gram.

– Känslan av att få hålla sin dotter efter sex långa år av väntan, den går inte att beskriva, säger Malin lyckligt. Det var en sådan lättnad och sedan en sådan oerhörd glädje, säger hon.

Malin beskriver hur öppna hon och David hela tiden varit med sina problem. Alla i deras närhet har varit engagerade.

– De här barnen får så mycket kärlek. Vilhelmina blir ”extra-älskad”, inte bara av sina föräldrar utan också av släkt och vänner.

Malin berättar lyckligt sin situation som glad mamma och maka. Även om hon aldrig kommer att glömma sin son Filip så känns livet nu underbart igen, och framtiden ser ljus ut.

– Jag har fortfarande svårt att begripa att det verkligen är sant. Att hon faktiskt är här för att stanna. Efter alla dessa år behöver vi inte kämpa mer, säger Malin.

Halsbandet hon fick av kusinen har nu fyllts på med ännu ett hjärta. Familjen är fulltalig.