Ny butik för ortopedtekniska hjälpmedel

Nu har Camp Pro Ortopedteknik öppnat sin butik på bottenvåningen i nyrenoverade Lill-Janshuset. Vid första anblicken ser den ut som en trendig sportskobutik, men innehåller så mycket mer. Här säljs förutom ortopediska skor också fotbäddar, ortoser, knästöd, handledsstöd och andra hjälpmedel.

Personalen är specialutbildad för att kunna hjälpa till med utprovning och anpassning. Behövs det kan till exempel ett skoinlägg slipas till perfekt passform i slipmaskinen som finns i ett angränsande rum.

Tanken är att butiken ska kännas inbjudande och lättillgänglig, inte bara för Camp Pros egna patienter utan även för patienter med ortopedtekniska behov som har remitterats hit från andra vårdgivare inom Sophiahemmet. Även om butiken i första hand är avsedd för personer som har remiss är också är de som betalar privat välkomna.

En liten del
Butiken är bara en del av Camp Pro Ortopedtekniks verksamhet i Lill-Janshuset. Tre våningar högre upp förfogar företaget över ytterligare 1 200 kvadratmeter specialanpassade lokaler. Där finns reception, mottagning, behandlingsrum och verkstäder med den senaste maskinparken där bland annat ben- och armproteser tillverkas.

Där finns också ett avancerat rörelselaboratorium dit patienter kan komma för att göra en analys av deras sätt att gå och stå. Allt för att hjälpmedlen ska bli så bra som möjligt.

Kliniken är en av fem i Stockholm som har avtal med Stockholms läns landsting och tar emot patienter som kommer via landstinget.

Text: Inger Sundelin
Fotograf: Carla Lomakka